Pages

Friday, October 15, 2010

2010 Sweden Study Tour / Voyage d’étude 2010 en Suède

(Le texte français suit.)

Sponsored by:
 

In May 2010, 19 senior leaders participated in the 2010 Canadian College of Health Leaders (previously known as the Canadian College of Health Service Executives) Sweden study tour. The majority of participants were senior leaders from public and private health care organizations across Canada. One participant was from the United States of America and another from the United Kingdom. The 19th participant was the recipient of the inaugural Emerging Health Leader Sweden Study Tour Scholarship. The award recipient was asked to author this report outlining what he learned during the Sweden study tour regarding leadership from the perspective of an emerging leader.

This article provides an overview of the 2010 Sweden Study Tour, an overview of the LEADS in a Caring Environment Leadership Competency Framework (hereinafter referred to as the LEADS Framework) and an analysis of examples of leadership in the Swedish Healthcare System. Discussions focus on lessons learned from the perspective of an emerging leader.

View "Sweden Study Tour – Lessons on Leadership from an Emerging Leader’s Perspective" by Graham Gaylord, BSc, MHA.

Graham Gaylord
B.Sc, MHA.
--------------------------------------------------------------------------------

Commandité par :

En mai 2010, 19 cadres supérieurs ont participé au voyage d’étude en Suède organisé par le Collège canadien des leaders en santé (précédemment connu sous le nom du Collège canadien des directeurs de services de santé). La plupart des participants étaient de hauts dirigeants d’organisations de soins de santé publiques et privées de toutes les régions du Canada, alors qu’un venait des États-Unis et un autre, du Royaume-Uni. Le dix-neuvième participant était le récipiendaire de la première bourse pour voyage d’études en Suède de l’organisme Emerging Health Leaders. On a demandé au récipiendaire de rédiger ce rapport décrivant ce qu’il a appris pendant son voyage d’études en Suède concernant le leadership du point de vue d’un jeune leader.

Le présent article donne un aperçu du voyage d’études en Suède de 2010, une vue d’ensemble du cadre des compétences LEADS… Diriger dans un milieu de soins (ci-après appelé le cadre LEADS) et une analyse d’exemples de leadership dans le système suédois de la santé. L’auteur se concentre sur les leçons apprises du point de vue d’un jeune leader.

Voir « Sweden Study Tour – Lessons on Leadership from an Emerging Leader’s Perspective » par Graham Gaylord, B.Sc., M.G.S.S. (disponible en anglais)

Graham Gaylord
B.Sc., M.G.S.S.
-----

Executive Training for Research Application (EXTRA) / Formation en utilisation de la recherche pour cadres qui exercent dans la santé (FORCES)

(Le texte français suit.)

Driving decisions informed by evidence 

Apply now for a 2011 Fellowship

Superior management decisions are informed by evidence–that’s the premise of the EXTRA program.

This highly praised training program is designed specifically for health care leaders to provide them with the skills to find and apply research that guides good management and policy decisions.

The EXTRA program offers health care leaders a unique opportunity to learn the techniques and analysis required to confidently deliver evidence-informed change. As part of the EXTRA program, fellows carry out a project that addresses a need for change, identified by their organization and using a foundation of evidence.

Led by a prestigious, pan-Canadian faculty in four residency sessions over two years, the EXTRA program also gives fellows the rare chance to meaningfully engage and share experiences with their peers from across the country.

This program is ideal for leaders and decision-makers in Canada’s health services sector. While teaching key decision-making skills to individuals, the EXTRA program also results in immediate benefit for their teams and organizations.

For complete details, please visit http://www.cchl-ccls.ca/default1b.asp?active_page_id=5758&lang=English.

Applications due:    March 1, 2011
Results announced:     May 3, 2011


-----
Call for Nominations: CHSRF’s 2011 Excellence through Evidence award

Help recognize a health services leader who has implemented evidence-informed innovations in care and service delivery. The winner receives $15,000 to be used to inspire similar innovation across Canada.

Completed nomination forms must be received by January 11, 2011.

For more information visit CHSRF’s website. 

-----
Login to the Member's Only section of our website to view EXTRA Intervention Projects by College members. To add your EXTRA testimonial and post your EXTRA Intervention Project contact communications@cchl-ccls.ca.

--------------------------------------------------------------------------------


Animer la prise de décisions éclairées par les données probantes

Présentez dès maintenant votre candidature au programme de bourses 2011

Les décisions plus importantes prises par les dirigeants sont éclairées par les données probantes – voilà la prémisse du programme FORCES.

Ce programme de formation louangé vise précisément à doter les dirigeants de la santé des compétences pour trouver et appliquer les résultats de recherche afin d’assurer une gestion saine et d’orienter leurs décisions en matière de politiques.

Grâce au programme FORCES, les dirigeants de la santé apprennent les techniques et les analyses pour opérer, en toute confiance, un changement éclairé par les données probantes. Dans le cadre du programme, les boursiers doivent mettre en œuvre un projet pour apporter un changement déterminé par leur organisation respective, au moyen de données probantes.

Dirigé par un groupe d’enseignements reconnus, provenant des quatre coins du Canada, répartis dans quatre séances en résidence, échelonnées sur une période de deux ans, le programme FORCES offre une occasion unique aux boursiers de discuter de leur expérience avec des pairs canadiens.

Ce programme est tout indiqué pour les dirigeants et les décideurs du secteur des services de santé. Le programme FORCES ne profite pas seulement aux boursiers en leur enseignant des habiletés de prise de décisions clés, il est aussi bénéfique à leur équipe et organisation.

Pour obtenir plus d’information, veuillez visiter le http://www.cchl-ccls.ca/default1b.asp?active_page_id=5758&lang=French.

Présentation des demandes :    1er mars 2011
Divulgation des résultats :    3 mai 2011


-----
Appel de candidatures 2011 : Prix Leadership au service de l’excellence de la FCRSS

Faites reconnaître un leader des services de santé qui a mis en place des innovations éclairées par les données probantes dans la prestation de soins et de services de santé. Le lauréat recevra la somme de 15 000 dollars devant être utilisée pour inspirer des changements similaires aux quatre coins du pays.

La FCRSS doit recevoir les formulaires de mise en candidature, dûment remplis, au plus le 11 janvier 2011.

Pour en savoir plus, veuillez visiter le site Web de la FCRSS. 
-----
Accédez à la section de notre site Web réservée aux membres pour lire les projets d’intervention terminés par des membres du Collège dans le cadre du programme FORCES. Pour ajouter votre témoignage sur le programme FORCES et afficher le rapport de votre projet d’intervention, veuillez envoyer un courriel à communications@cchl-ccls.ca. Veuillez noter que les rapports des projets d’intervention du programme FORCES sont disponibles en anglais seulement.

News Release - New Name / Communiqué de presse - Nouveau nom

(Le texte français suit.)

The Canadian College of Health Service Executives Celebrates Four Decades with a New Name, the Canadian College of Health Leaders

(Halifax, NS – October 15, 2010) – The Canadian College of Health Service Executives announced its new name, the Canadian College of Health Leaders during its October 2010 Board of Directors meeting in Halifax. The new name is reflective of who the College is today and its future direction. The College’s commitment to health leaders throughout their career and to Canada’s health system is reflected in the accompanying tagline – Learning, Leading, Inspiring.

For four decades, the Canadian College of Health Leaders has brought together established and emerging health leaders from across Canada to learn, network, and exchange best practices—all with the aim of strengthening Canada’s health system. The College is confident as it enters its next four decades that it is on track to build on, strengthen and renew its services, the new name speaks to the value and benefits of the organization.

“In our consultation with College members as well as potential members it became evident that many did not see themselves reflected in the old name, specifically in the term ‘health service executives’, either because their work was not properly in the health services domain or because they were not in what they perceived as an executive role. The new College name allows us to address this while preparing the College to better recognize the importance of developing leaders early in their career” said College President Ray Racette, MHA, CHE.

“Our new name clearly emphasizes our focus on leadership and learning and our alignment with the recently established LEADS in a Caring Environment leadership capabilities framework. It reflects our commitment to support leadership development across the continuum of a career” commented Board Chair John King, MHA, CHE.

The Canadian College of Health Leaders

Founded in 1970, the College is a national, non-profit, professional association dedicated to developing, promoting, advancing and recognizing excellence in health leadership. The College’s 3,000 individual and 80 corporate members work in all health sectors across the country.

Contact:
Kathy Ivey
Manager, Marketing and Communications
CCHL
kivey@cchl-ccls.ca
www.cchl-ccls.ca
1-800-363-9056 ext. 22

View additional information about the College's updated logo.

--------------------------------------------------------------------------------


Le Collège canadien des directeurs de services de santé célèbre ses quatre décennies d’existence en prenant un nouveau nom, le Collège canadien des leaders en santé

(Halifax, Nouvelle-Écosse – le 15 octobre 2010) – Le Collège canadien des directeurs de services de santé a annoncé sa nouvelle appellation, Collège canadien des leaders en santé, dans le cadre de la réunion du conseil d’administration d’octobre 2010 à Halifax. Ce nouveau nom reflète l’identité actuelle du Collège et sa future orientation. L’engagement du Collège envers les leaders en santé tout au long de leur carrière et envers le système de santé canadien est reflété dans son titre d’appel : Apprendre, mener, inspirer.

Pendant quarante ans, le Collège canadien des leaders en santé a réuni des leaders en santé établis et émergents des quatre coins du Canada pour apprendre, réseauter et échanger des pratiques exemplaires, toujours dans le but de renforcer le système de santé canadien. À l’aube de quatre autres décennies, le Collège est confiant d’être sur la bonne voie pour construire, renforcer et renouveler ses services. La nouvelle appellation témoigne de la valeur et des avantages de l’organisme.

« Pendant nos consultations avec les membres et les membres potentiels du Collège, nous nous sommes rendu compte que bon nombre ne se sentaient pas inclus dans l’ancien nom, notamment dans le terme « directeurs des services de santé », soit parce que leur travail ne se situe pas exactement dans le domaine des services de santé, soit parce qu’à leur avis, ils n’occupent pas une fonction administrative. Le nouveau nom du Collège nous permet de régler ce problème tout en préparant le Collège à mieux reconnaître l’importance de former des leaders dès le début de leur carrière », explique le président du Collège Ray Racette, MHA, CHE.

« Notre nouveau nom fait clairement ressortir l’importance que nous accordons au leadership et à l’apprentissage ainsi que notre adhésion au cadre des capacités LEADS… Diriger dans un milieu de soins, mis en œuvre récemment. Il reflète notre engagement à soutenir le perfectionnement du leadership dans tout le continuum d’une carrière », précise le président du conseil, John King, MHA, CHE.

Le Collège canadien des leaders en santé
Le Collège canadien des leaders en santé, fondé en 1970, est une association professionnelle nationale sans but lucratif qui s’emploie à développer, à promouvoir et à reconnaître l’excellence du leadership dans le secteur de la santé. Les 3 000 membres et 80 sociétés membres du Collège représentent tous les secteurs de la santé au pays.

Renseignements :
Kathy Ivey
Gestionnaire, Marketing et communication
CCLS
kivey@cchl-ccls.ca
www.cchl-ccls.ca
1-800-363-9056, poste 22

Regardez les informations additionnelles sur le logo à jour du Collège.

Thursday, October 14, 2010

New chapters Team! / Nouvelle équipe pour les chapitres!

(Le texte français suit.)

Under the guidance of Linda O'Rourke, VP, Professional Standards & Leadership Development, Sylvie Deliencourt, Manager, Professional Designation Programs and Leadership Development and Danielle Fortin, Chapter Liaison Coordinator will be your new points of contact in assisting the Chapters throughout the year. Chapters are an essential link in the College's relationship with its 3,100 members and with the local health services community. Working in partnership with the national office, our chapters provide tremendous opportunities for local participation, networking, professional development and the recruitment of new members and certified health executive (CHE) candidates. We certainly look forward to provide you with the support and assistance you need from the national office and look forward to working with you. Please find below Sylvie and Danielle’s respective roles and responsibilities.

Manager, Professional Designation Programs and Leadership Development
Sylvie Deliencourt
T. 613-235-7218 ext 33
sdeliencourt@cchl-ccls.ca

Summary of Position
The Manager, Professional Designation Programs and Leadership Development is responsible for the management of the College's Professional Designation Programs and its strategic alliances. This position oversees management of the Chapter relations and education including programs and services that support the Chapters. The Manager is responsible for the marketing, program evaluation and communications strategies as well as the development and maintenance of strategic alliances with universities, national organizations and provincial health authorities. The Manager is also responsible for the Maintenance of Certification (MOC) credits program. The Manager works closely with the Chapters and the Chapters Advisory Council as well as with the following committees: Professional Standards Council: CHE Program Committee and its working committees; CHE SDL Paper Award Committee and the Joint College - University Programs in Health and Management.

Chapter responsibilities with the support of Chapter Liaison Coordinator include:
  • Set strategies and goals with the Chapters and monitor progress
  • Identify and manage programs, services, and resources to support Chapters
  • Serve as member and College lead on the Chapters Advisory Council
  • Oversee orientation for Chapters
  • Oversee execution of educational events and activities for Chapters
  • Manage technology services provided to chapters, including e-learning and website
  • Manage relationships between the College's Strategic alliances and the local Chapters

Chapter Liaison Coordinator
Danielle Fortin
T. 613-235-7218 ext 26
dfortin@cchl-ccls.ca

Summary of Position
The Chapter Liaison Coordinator provides support to the Manager, Professional Designation Programs for the facilitation and support of the College's 21 Chapters in fulfilling their mandate of retention and recruitment of members through:
  1. Development of a National Learning Program and Calendar of Events
  2. Promotion of the Professional Designation Programs
  3. Creation of strong professional networks among members
  4. Promotion of the College and Chapter awards
  5. Advocacy aligned with the College positions and policies
This position also coordinates the Maintenance of Certification (MOC) Program and handles requests for MOC credits - individual and organizational. This position assists the Manager and Vice President with committee work.

Please do not hesitate to contact Sylvie or Danielle for any assistance you may require.

--------------------------------------------------------------------------------

Sous la direction de Linda O'Rourke, vice-présidente, Normes professionnelles et développement en leadership, Sylvie Deliencourt, gestionnaire, Programmes de certifications professionnelles et développement en leadership, et Danielle Fortin, coordonnatrice, Liaison avec les chapitres, seront les nouveaux points de contact auxquels les chapitres pourront demander de l’aide tout au long de l’année. Les chapitres constituent un lien essentiel entre le Collège et ses membres et les services de santé locaux. En travaillant en collaboration avec le bureau national, nos chapitres offrent dans leurs régions respectives de nombreuses occasions pour nos membres de participer à des activités, de se constituer des réseaux, de se perfectionner et de recruter de nouveaux membres et des candidats au titre de Certified Health Executive (CHE). Nous serons heureux de vous fournir le soutien et l’aide dont vous pourriez avoir besoin et nous avons hâte de travailler avec vous. Vous trouverez ci-dessous les fonctions et rôles respectifs de Sylvie et de Danielle.

Gestionnaire, Programmes de certifications professionnelles et développement en leadership Sylvie Deliencourt
Tél. : 613-235-7218, poste 33
sdeliencourt@cchl-ccls.ca

Résumé du poste
La gestionnaire, Programmes de certifications professionnelles et développement en leadership, est responsable de la gestion des programmes de certifications professionnelles du Collège et de ses alliances stratégiques. Elle supervise la gestion des relations avec les chapitres et de l’éducation, y compris des programmes et services qui soutiennent les chapitres. La gestionnaire est responsable des stratégies de marketing, d’évaluation de programmes et de communication, ainsi que de l’établissement et du maintien d’alliances stratégiques avec des universités, des organisations nationales et des autorités provinciales en matière de santé. La gestionnaire est aussi responsable du programme de crédits en vue du maintien de la certification (MDC). Elle collabore étroitement avec les chapitres et le Conseil consultatif, section régionale, ainsi qu’avec les comités suivants : le Conseil des normes professionnelles; le Comité du Programme CHE et ses comités de travail; le Comité des prix du mémoire d'apprentissage autonome CHE et le Comité mixte du Collège et des programmes universitaires en gestion de services de santé.

La gestionnaire, avec le soutien de la coordonnatrice de la liaison avec les chapitres, remplit les fonctions suivantes ayant un rapport avec les chapitres :
  • Établir des stratégies et des buts avec les chapitres et suivre les progrès réalisés;
  • Relever et gérer des programmes, des services et des ressources pour soutenir les chapitres;
  • Servir de membre et de principale représentante du Collège au sein du Conseil consultatif, section régionale;
  • Surveiller l’orientation pour les chapitres;
  • Superviser le déroulement des activités et événements éducatifs pour les chapitres;
  • Gérer les services technologiques fournis aux chapitres, y compris l’apprentissage en ligne et le site Web;
  • Gérer les relations entre les organismes avec lesquels le Collège a établi des alliances stratégiques et les chapitres locaux.

Coordonnatrice, Liaison avec les chapitres
Danielle Fortin
Tél. : 613-235-7218, poste 26
dfortin@cchl-ccls.ca

Résumé du poste
La coordonnatrice de la liaison avec les chapitres assure à la gestionnaire, Programmes de certifications professionnelles, le soutien dont elle a besoin pour aider les 21 chapitres du Collège à remplir leur mandat, qui consiste à conserver les membres et à en recruter de nouveaux, par les moyens suivants :
  1. Établissement d’un programme d’apprentissage et d’un calendrier d’événements nationaux ;
  2. Promotion des programmes de certifications professionnelles;
  3. Création de solides réseaux professionnels entre les membres;
  4. Promotion des prix du Collège et des chapitres;
  5. Promotion des intérêts du Collège en conformité avec ses positions et politiques.
La titulaire de ce poste coordonne aussi le programme de maintien de la certification (MDC) et s’occupe des demandes de crédits de MDC des individus et des organisations. Elle aide aussi la gestionnaire et la vice-présidente à remplir les tâches liées au travail de divers comités.

N’hésitez surtout pas à communiquer avec Sylvie ou Danielle pour demander toute aide dont vous pourriez avoir besoin.

New Members - October 2010 / Nouveaux Membres - octobre 2010

(Le texte français suit.)

Period of October 1 to 12, 2010—listed by Chapters:

New Active College Members
 
Eastern Ontario
Catherine E Van Vliet
Director, Patient Services and Integration, Kemptville District Hospital (Kemptville, ON) 

Greater Toronto Area
Mona Bhalla
Senior Consultant, Deloitte Consulting (Toronto, ON)

Catherine A Hogan
Senior Managing Consultant, Blue Pebble (Toronto, ON)

Ruth A McFarlane
Administrator, Eharate Retirement and Nursing Home (Toronto, ON) 

Hamilton and Area
Sandra Kagoma
Director Pharmacy Services & Professional Practice, Brant Community Healthcare System (Brampton, ON) 

NEON Lights
Lynn Ryan MacKenzie
Executive Director, Algoma Family Services (Sault Ste Marie, ON) 

Southern Alberta
Larry C Neufeld
Department Manager / Clinical Department of Medicine, Alberta Health Services (Calgary, AB)

New College Student Members

BC Lower Mainland
Connie Chong
Masters in Health Administration at University of British Columbia

Chun (David) Ko
Masters in Health Administration at University of British Columbia

Alison KI Kong
Masters in Health Administration at University of British Columbia

Yun (Tanya) Tang
Masters in Business Administration at University of British Columbia 

Eastern Ontario
Sean A Gehring
Masters in Health Administration at Bradford University, United Kingdom 

Greater Toronto Area
Talya Wolff
Masters in Health Administration at University of Toronto 

Hamilton and Area
Vincent G Liou
Masters in Business Administration at McMaster University

--------------------------------------------------------------------------------
 
Période du 1 au 12 octobre 2010 — liste établie par chapitre:  

Nouveaux membres actifs du Collège

Eastern Ontario
Catherine E Van Vliet
Directrice, Services aux patients et insertion, Kemptville District Hospital (Kemptville, Ont.) 

Greater Toronto Area
Mona Bhalla
Consultante principale, Deloitte Consulting (Toronto, Ont.)

Catherine A Hogan
Administratrice associé principale, Blue Pebble (Toronto, Ont.)

Ruth A McFarlane
Administratrice, Eharate Retirement and Nursing Home (Toronto, Ont.) 

Hamilton and Area
Sandra Kagoma
Directrice des services pharmaceutiques et pratiques professionnelles, Brant Community Healthcare System (Brampton, Ont.) 

NEON Lights
Lynn Ryan MacKenzie
Directrice générale, Services aux familles d’Algoma (Sault Ste Marie, Ont.) 

Southern Alberta
Larry C Neufeld
Directeur, Département clinique de médecine, Alberta Health Services (Calgary, Alb.) 

Nouveaux membres étudiants du Collège

BC Lower Mainland
Connie Chong
Maîtrise en gestion des services de santé à l’Université de la Colombie-Britannique

Chun (David) Ko
Maîtrise en gestion des services de santé à l’Université de la Colombie-Britannique

Alison KI Kong
Maîtrise en gestion des services de santé à l’Université de la Colombie-Britannique

Yun (Tanya) Tang
Maîtrise en administration des affaires à l’Université de la Colombie-Britannique 

Eastern Ontario
Sean A Gehring
Maîtrise en gestion des services de santé à l’Université de Bradford au Royaume-Uni 

Greater Toronto Area
Talya Wolff
Maîtrise en gestion des services de santé à l’Université de Toronto 

Hamilton and Area
Vincent G Liou
Maîtrise en administration des affaires à l’Université McMaster

College Members on-the-move - October 2010 / Membres du Collège à l’affiche - octobre 2010

 (Le texte français suit.)

Period of September 23, 2010 to October 12, 2010—listed by Chapters:

BC Interior
Robert L Bush
FROM: Director, Mental Health & Addictions / Director Aboriginal, Interior Health Authority (Cranbrook, BC)
TO: Site Administrator, Kootenay Boundary Regional Hospital East & West Kootenays (Trail, BC) 

BC Lower Mainland
Raelene Shea, CHE
FROM: Program Director, Clinical & Support Services, Interior Health (Kamloops, BC)
TO: Consultant, Strategic & Operational Health Services Planning, Shea Consulting (Vancouver, BC) 

Eastern Ontario
Carl Balcom, CHE
FROM: Clinical Manager, Bruyère Continuing Care (Ottawa, ON)
TO: Senior Director, Residential Programs, Bruyère Continuing Care (Ottawa, ON)

David A Kinsley, CHE
FROM: Director, Partner Relations, Montfort Hospital (Ottawa, ON)
TO: Vice President, Support Services and Partnerships, Montfort Hospital (Ottawa, ON) 

Greater Toronto Area
Cynthia D Draycott, CHE
FROM: Director, Medical Imaging, Cardio and Neurological Diagnostics, North York General Hospital (Toronto, ON)
TO: Director, Diagnostics Services & Clinical Support, York Central Hospital (Richmond Hill, ON)

Joy L Husak
FROM: Executive Director, Community Lifecare @ Home (Pickering, ON)
TO: Executive Director, Fairhaven Long Term Care (Peterborough, ON)

Sean J Molloy, CHE
FROM: Director, Knowledge Management, Quality Healthcare Network (Toronto, ON)
TO: Director, Operations, Quality Healthcare Network (Toronto, ON)

Susan M Owen, CHE
FROM: Consulting Manager, Blackstone Partners Consulting (Oakville, ON)
TO: Manager, Advisory Services, Performance and Technology, KPMG LLP (Toronto, ON)

Charles I Wertheimer, CHE
FROM: Partner, Integrated Planning Resources Inc. (Oakville, ON)
TO: Partner, Resource Planning Group Inc. (Toronto, ON)

Mary M Wilson Trider
FROM: Vice President, Halton Healthcare Services (Oakville, ON)
TO: Chief Executive Officer, Almonte General Hospital (Almonte, ON)

Deborah A Winick
FROM: Analyst, Cancer Care Ontario (Toronto, ON)
TO: Administrative Resident, St. Michael’s Hospital (Toronto, ON) 

Hamilton and Area
Ajay B Bhardwaj
FROM: Coordinator, Contract Revenue & Corporate Performance, Marchese Health Care (Hamilton, ON)
TO: MBA Candidate, DeGroote School of Business, McMaster University (Hamilton, ON) 

NEON Lights
Thierry L Séreau
FROM: Assistant Executive Director Patient, James Bay General Hospital (Moosonee, ON)
TO: Assistant Executive Director Patient, Weeneebaayko Area Health Authority (Moosonee, ON) 

Northern Alberta
Allan Shemanko
FROM: Assistant Manager, Respiratory Therapy Services Electrodiagnostics, Royal Alexandra Hospital (Edmonton, AB)
TO: Manager, Respiratory Therapy & Electrodiagnostic Services, Sturgeon Community Hospital (St. Albert, AB)

Lorena M Cabral, CHE
FROM: Administrative Director, Diagnostics and Ambulatory, Sudbury Regional Hospital (Sudbury, ON)
TO: Executive Director, Diagnostic Imaging, Alberta Health Services (Edmonton, AB) 

Quebec
Dr Françoise P Chagnon, CHE, AdmA
FROM: Director, Professional Services, Réadaptation Gingras Lindsay (Montréal, QC)
TO: Associate Program Director, Insurance Medicine and Medicolegal Expertise, Faculty of Medicine, Université de Montréal (Montréal, QC) 

Southern Alberta
Louise Bradley, CHE
FROM: Chief Operating Officer, Mental Health Commission of Canada (Calgary, AB)
TO: President and Chief Executive Officer, Mental Health Commission of Canada (Calgary, AB) 

Southwestern Ontario
Daniel W Germain
FROM: Vice President and Chief Financial Officer, The Credit Valley Hospital (Mississauga, ON)
TO: Vice President, Corporate Services and Chief Financial Officer, Windsor Regional Hospital (Windor, ON)

--------------------------------------------------------------------------------  

Période du 23 septembre 2010 au 12 octobre 2010 — liste établie par chapitre:

BC Interior
Robert L Bush
DE: directeur, Santé mentale et toxicomanies / directeur Autochtone, Interior Health Authority (Cranbrook, C.-B.)
À: administrateur du site, Kootenay Boundary Regional Hospital East & West Kootenays (Trail, C.-B.) 

BC Lower Mainland
Raelene Shea, CHE
DE: directrice des programmes, Soins cliniques et soins de soutien, Interior Health (Kamloops, C.-B.)
À: consultante, Stratégies et planification opérationnels en matière de services de santé, Shea Consulting (Vancouver, C.-B.) 

Eastern Ontario
Carl Balcom, CHE
DE: responsable clinique, Soins continus Bruyère (Ottawa, Ont.)
À: directeur principal, Programmes résidentiels, Soins continus Bruyère (Ottawa, Ont.)

David A Kinsley, CHE
DE: directeur, Associé aux rapports, Hôpital Montfort, (Ottawa, Ont.)
À: vice-président, Services de soutien et de partenariats, Hôpital Montfort (Ottawa, Ont.) 

Greater Toronto Area
Cynthia D Draycott, CHE
DE: directrice, Imagerie médicale, diagnostique en cardiologie et neurologie, North York General Hospital (Toronto, Ont.)
À: directrice, Services de diagnostique et soutien clinique, York Central Hospital (Richmond Hill, Ont.)

Joy L Husak
DE: directrice générale, Community Lifecare @ Home (Pickering, Ont.)
À: directrice générale, Fairhaven Long Term Care (Peterborough, Ont.)

Sean J Molloy, CHE
DE: directeur, Consultant en gestion des connaissances, Quality Healthcare Network (Toronto, Ont.)
À: directeur des operations, Quality Healthcare Network (Toronto, Ont.)

Susan M Owen, CHE
DE: directrice en consultation, Blackstone Partners Consulting (Oakville, Ont.)
À: gestionnaire, Programme de consultation, performance et technologie, KPMG LLP (Toronto, Ont.)

Charles I Wertheimer, CHE
DE: partenaire, Integrated Planning Resources Inc. (Oakville, Ont.)
À: partenaire, Resource Planning Group Inc. (Toronto, Ont.)

Mary M Wilson Trider
DE: vice-présidente, Halton Healthcare Services (Oakville, Ont.)
À: présidente-directrice générale, Almonte General Hospital (Almonte, Ont.)

Deborah A Winick
DE: analyste, Cancer Care Ontario (Toronto, Ont.)
À: résidente administrative, St. Michael’s Hospital (Toronto, Ont.) 

Hamilton and Area
Ajay B Bhardwaj
DE: coordonnateur, revenue de contrat et service corporatif, Marchese Health Care (Hamilton, Ont.)
À: étudiant, Maîtrise en administration des affaires, McMaster University, DeGroote School of Business (Hamilton, Ont.) 

NEON Lights
Thierry L Séreau
DE: directeur exécutif adjoint, Services aux patients, James Bay General Hospital (Moosonee, Ont.)
À: directeur exécutif adjoint, Services aux patients, Weeneebaayko Area Health Authority, (Moosonee, Ont.) 

Northern Alberta
Allan Shemanko
DE: directeur adjoint, Services thérapeutiques pulmonaires, electrodiagnostiques, Royal Alexandra Hospital, (Edmonton, Alb.)
À: gestionnaire, Services thérapeutiques pulmonaires et electrodiagnostiques, Sturgeon Community Hospital (St. Albert, Alb.)

Lorena M Cabral, CHE
DE: directrice administrative, Diagnostiques et soins ambulatoires, Alberta Health Services (Sudbury, Ont.)
À: directrice générale, Imagerie diagnostique, Alberta Health Services (Edmonton, Alb.) 

Québec
Dr. Françoise P Chagnon, CHE, AdmA
DE: directrice, Services professionnels, Réadaptation Gingras Lindsay (Montréal, Qué.)
À: directrice adjointe, Assurance médicale et savoir-faire médicolégal, Faculté de médecine, Université de Montréal (Montréal, Qué.) 

Southern Alberta
Louise Bradley, CHE
DE: chef des opérations, Mental Health Commission of Canada (Calgary, Alb.)
À: présidente-directrice générale, Commission de la santé mentale du Canada (Calgary, Alb.) 

Southwestern Ontario
Daniel W Germain
DE: vice-président et Agent principal des finances, The Credit Valley Hospital (Mississauga, Ont.)
À: vice-président et Agent principal des finances, Services Corporatifs, Windsor Regional Hospital (Windsor, Ont.)

Welcome to our new corporate members - October 2010 / Bienvenue à nos nouveaux membres corporatifs - octobre 2010

(le texte français suit)

The College is pleased to welcome 10 new corporate members since the beginning of the New Year. Look for how many more organizations have joined the professional association of choice for health leaders in next month’s issue!

--------------------------------------------------------------------------------

Le Collège est fier d’accueillir 10 nouveaux membres corporatifs depuis le début de la nouvelle année. Restez au courant pour voir combien d’autres organisations se sont jointes à l’association professionnelle de choix pour les dirigeants du domaine de la santé dans notre prochaine édition!

Cohos Evamy

2011 National Awards Program - October 2010 / Programme national des prix 2011 - octobre 2010

(Le texte français suit.)

Be recognized nationally as a leader in health care!

The 2011 National Awards Program boasts 14 awards honouring leaders in health care, including senior executives, emerging leaders, administrative and operational teams, nurses, students and more.

Over the next few issues of Communiqué we will be profiling the various awards and calling for your nominations. In this issue we are pleased to highlight the following awards:

Chapter Awards for Distinguished Service

Energy and Environmental Stewardship Award
Sponsored by:
Honeywell


Robert Zed Young Health Leader Award
Sponsored by:
Compass Group


For more information on these and other awards, please click here. Or contact: Cindy MacBride, Manager, Awards and Sponsorships at cmacbride@cchl-ccls.ca, 1-800-363-9056, ext. 13.

--------------------------------------------------------------------------------

Soyez reconnu à l’échelle nationale comme un leader dans le secteur des soins de santé!

Le programme de 2011 prévoit quatorze prix honorant des cadres de services de santé, des équipes administratives et opérationnelles, des infirmières et des étudiants, entre autres.

Dans les prochains numéros du Communiqué, nous décrirons brièvement les divers prix du CCDSS et nous vous inviterons à proposer des candidats à ces prix. Dans ce numéro, nous sommes fiers de profiler les prix suivants :

Prix des chapitre pour contribution remarquable

Prix pour la gérance de l’énergie et de l’environnement
Commandité par:
Honeywell


Prix Robert Zed – Jeune cadre de service de santé
Commandité par:
Groupe Compass


Pour plus ample renseignements sur le Programme national des prix 2011, s.v.p. cliquer ici, ou communiquer avec Cindy MacBride, Gestionnaire, programmes des prix et commandites, au 1 800 363-9056, poste 13.

Tuesday, October 12, 2010

CHLNet Update - October 2010 / Mise à jour sur le RCLS - octobre 2010

(Le texte français suit.)

Bill Tholl, MA, ICD.D, Executive Director

CHLNet continues to see a growing acknowledgment across jurisdictions and across disciplines, of the need for a coherent approach to growing health leadership across Canada. Not very long ago, excellence in health leadership was either ignored or just taken for granted. Today, it is now well accepted. Excellence in health leadership is now acknowledged as a sine qua non of excellence in the delivery of health care.

Over the course of the summer and early Fall, CHLNet has been invited to present to several provincial agencies and organizations, all of which have embraced our LEADS in a Caring Environment capabilities framework. Half of the provinces have either already joined or are in the process of joining CHLNet. In addition to continuing to work with the College to "Bring LEADS to Life", we have been invited to participate in Accreditation Canada's current efforts to update their governance and leadership guidelines to build off the LEADS leadership platform. There has also been an increased interest internationally with what CHLNet is doing, with presentations planned for both the International Leadership Association in Boston (end of October) and to the annual ISQUA conference in Paris (early October). It appears that the concept of forming a "value network" around health leadership that explicitly acknowledges distributive leadership is unique.

In terms of the challenge of building CHLNet as a "going concern", there have been positive developments.
  • As the number of Network Partners grows, so does the financial and political viability of CHLNet. Some 26 organizations have now joined CHLNet, each agreeing to join and each contributing to growing the CHLNet value proposition. We have been asked to amend our proposal for government funding, via Health Canada, to help accelerate our two year program of work, we remain optimistic.
  • CHLNet continues to serve a brokering role for Leaders for Life as a preferred partner in growing organizational capacity and, working through and with the College, helping to enhance the leadership toolbox available for individuals.
  • Our pan-Canadian research network (funded through a grant from the Canadian Institutes for Health Research) continues to progress. We are now canvassing for "leadership-in-action" case-studies that would meet the eligibility requirements developed by the research team (please see CHLNet.ca).
  • We are also looking for nominations for the MacNaught-Taillon Leadership Award, Canada's premier award acknowledging health leadership in support of advancing the overall objectives of our Medicare programs (again, see CHLNet.ca for nomination criteria).
I continue to be impressed by the breadth and depth of the commitment to CHLNet's efforts to grow leadership capacity and remain committed to doing my part to help network partners and "Friends of CHLNet" work together to advance the health leadership agenda.

--------------------------------------------------------------------------------

Bill Tholl, M.A., ICD.D, directeur général

Le RCLS continue de constater, dans toutes les disciplines et dans toutes les régions du pays, une reconnaissance grandissante du besoin d’aborder de manière cohérente le développement du leadership en santé dans l’ensemble du Canada. Il n’y a pas très longtemps, on ne se souciait pas de l’excellence du leadership en santé ou la tenait tout simplement pour acquis. Aujourd’hui, son importance est bien reconnue. On admet maintenant que l’excellence du leadership en santé est essentielle pour assurer l’excellence de la prestation des soins de santé.

Pendant l’été et au début de l’automne, plusieurs agences et organisations provinciales, qui ont toutes adopté le cadre des capacités LEADS… Diriger dans un milieu de soins, ont invité le RCLS à leur faire des présentations sur ses activités. La moitié des provinces se sont déjà jointes au RCLS ou sont en voie de la faire. En plus de travailler avec le Collège pour « donner vie au cadre LEADS », nous avons accepté l’invitation d’Agrément Canada de participer à ses efforts actuels pour mettre à jour ses lignes directrices en matière de gouvernance et de leadership en faisant fond sur le cadre LEADS. Ce que fait le RCLS intéresse aussi de plus en plus des organisations internationales, des présentations étant prévues pour l’International Leadership Association à Boston à la fin d’octobre et lors du congrès annuel de l’ISQUA à Paris au début d’octobre. Il semble que le concept de l’établissement d’un réseau articulé sur le leadership en santé qui reconnaît explicitement la valeur du leadership partagé est unique.

En ce qui concerne le pari qui consiste à établir le RCLS en tant qu’organisme pérenne, nous avons fait des progrès :
  • La viabilité financière et politique du RCLS croît à mesure qu’augmente le nombre de partenaires du réseau. Quelque 26 organisations ont choisi de se joindre au RCLS et chacune contribue à accroître la valeur de ce qu’offre le réseau. On nous a demandé de modifier notre proposition en vue d’obtenir un financement gouvernemental, par l’entremise de Santé Canada, afin d’aider à accélérer notre programme de travail de deux ans. Nous demeurons optimistes.
  • Le RCLS continue de jouer un rôle de courtier pour Leaders for Life en tant que partenaire de premier choix pour accroître la capacité de l’organisation et, en travaillant par l’entremise du Collège et avec lui, pour enrichir la trousse d’outils à la disposition des particuliers.
  • Notre réseau de recherche pancanadien (financé grâce à une subvention des Instituts de recherche en santé du Canada) continue de s’étendre. Actuellement, nous sollicitons des études de cas sur le « leadership en action » qui répondraient aux critères d’admissibilité établis par l’équipe de recherche (veuillez visiter le site CHLNet.ca).
  • Nous avons aussi fait un appel de candidatures pour le prix en leadership MacNaught-Taillon, le premier prix du Canada honorant le leadership en santé visant à progresser vers l'atteinte des objectifs globaux de nos programmes d’assurance-maladie (encore une fois, je vous invite à visiter CHLNet.ca pour voir les critères auxquels doivent répondre les candidats).
L’ampleur et la profondeur de l’engagement à l’égard des efforts du RCLS pour développer les capacités de leadership continuent de m’impressionner et je demeure déterminé à faire ma part pour aider les partenaires du réseau et les « amis du RCLS » à travailler ensemble pour progresser vers I’atteinte de nos objectifs en matière de leadership en santé.